COVID-19 COVID-19 Следи тук
назад

Пътища без винетки - ще се справят ли общините?

184 общини искат изваждане на пътища от обхвата на винетката. Готови ли са обаче да поддържат пътищата със собствени средства и ще се наложи ли увеличаване на местните данъци за автомобилите.

Александър Марков
от Александър Марков
20:31, 21.02.2020
Чете се за: 01:29 мин.
У нас

Община Белица е една от петте общини в страната, които искат републикански път да стане общински. В случая: пътят от село Краище до Белица да е без винетка. Пари в бюджета имало.

Радослав Равански - кмет на Община Белица: И ние си поехме ангажимент, ако този път стане общински, ние да си го ремонтираме, поддържаме, каквото е всъщност условието.

В София АПИ и Общината преговарят за 151 км. пътища, за чиято поддръжка държавата иска 8 милиона, а София предлага да плати 500 000 лв. от тях, защото софийските коли, които се движат без винетка, са само малка част от всички преминаващи.

Зафир Зарков - заместник-председател на Транспортната комисия към СО: Бюджетът, който е за тази година, е в размер на 50 млн. лв. за поддръжка на пътищата на територията на СО. Именно затова и ние търсим справедлив и защитим и за бюджета на софиянци размер на това обезщетение към Пътната агенция.

И сега Столичната община поддържа Южната дъга на Околовръстния път срещу пари от АПИ.

Зафир Зарков - председател на Транспортната комисия към СО: Поддръжката за Южната дъга само за зимното поддържане е над 3 млн. лв. Средствата, които са отпуснати от АПИ като компенсиращо поддържане, са в размер на 200 000 лв.

Не е ясно доколко останалите над 180 общини в страната имат пари да поддържат пътищата си. Макар че имаха една година време да решат какво да правят.

Инж. Богдан Милчев - Институт за пътна безопасност: Общините загубиха много ценно време, защото повече от година се знаеше за въвеждането на тази толсистема и те трябваше да проведат тези обществени дебати и дискусии с населението, дали населението е склонно техните данъци, които общините събират, да бъдат дадени за поддръжка на пътищата, или предпочитат да платят винетка. Трябва да е ясно на цялото наше население, че няма безплатен обяд.

Целта на толсистемата и винетките е да събират повече приходи от тези, които рушат пътищата най-много - тировете и автобусите. Сега над 90% от парите от пътища са от леките автомобили и под 10% - от тежкотоварните.

450-те милиона лева годишни приходи, които държавата очаква от толсистемата, стигат за поддръжката на едва 50% от пътищата в България, които са общо 20 000 км.

През 2019 г. приходите от винетките бяха 392 млн. лв., 270 от които от леките автомобили и 122 - от тежките. Целта на толсистемата е да обърне тази пирамида, така че тежките камиони и автобуси да плащат повече.

Петя Аврамова - министър на регионалното развитие и благоустройството: На първи юни ние ще направим преглед на приходите и ще прецизираме и променяме пак в диалог, съвместно, тарифата и обхвата, ако е необходимо.

Засега нито една община у нас не е декларирала намерение да увеличи местния данък МПС.

Топ 24
Най-четени
Бързо производство заради посегателство срещу лекар
Бързо производство заради посегателство срещу лекар
За пръв път от години Луковмарш не се състоя
За пръв път от години Луковмарш не се състоя