Разочароващи резултати на петнайсетгодишните български ученици в международното изследване PISA - 2018. Те са между 50-то и 60-то място по четивна грамотност сред 79 държави, участвали в изследването. Българските ученици, родени през 2002 година, имат средно 420 точки. За сравнение най-много точки са получили китайските ученици - 555. Следва Сингапур, на челни позиции са Естония и Финландия, като Естония изпреварва Финландия. По математика резултатът на нашите ученици е 436 точки и е под средния за Страните от Организацията за икономическо сътрудничество. Същото важи и за резултата по природни науки.

Резултатите на българските петнайсетгодишни ученици по четивна грамотност са под средните за общо 79 държави. Близо половината от децата ни са под минималното ниво на четене с разбиране. На най-високите нива са само 2 % от учениците. Или деветокласниците ни могат да четат, но не могат да приложат на практика прочетеното.

Красимир Вълчев, министър на образованието и науката: Тези резултати са разочароващи, разочароващи са заради усилията на системата, които се повишиха последните години, заради многото промени и инвестиции, които бяха направени. Очевидно е необходимо повече време, да го правим по-дълго време и по-ефективно. И по математика, и по природни науки резултатите ни са под средните в това изследване. А ако се направи сравнение с резултатите преди три години, точките ни сега по четене, математика и природни науки също са по-ниски. Родените през 2002-ра са се представили по-зле.

И докато по четене и математика резултатите на 15-годишните български ученици са сравними с тези отпреди три години, то по природни науки те са много по-слаби с цели 22 точки.

Причините според учителите са скучният начин, по който се преподават физика, химия и биология и дълги години кабинети без съвременна техника и нагледни опити.

Венелина Николова, учител по физика: Те искат да си обясняват процесите и явленията, които се случват около тях. И когато ти ги обясниш нагледно, когато те разберат защо се е появила дъгата, тогава за тях става интересно. Сухата материя, за тях е адски сложно. Формулите за тях да запаметяват е сложно. Обучението трябва да е практически насочено.

Какво ще прави министерството? Как учениците да могат да прилагат знанията си в практиката както иска ПИЗА? Деветокласниците, които са изследвани, сега са учили по стария закон. Има надежда, че резултатите след три години ще са по-добри, тъй като това ще са деца, обучавани по новия закон - т.е. на учениците освен знания сега би трябвало да се преподават и умения.