НОВИНИ

Сагата с българския изтребител

Сагата с модернизацията на българските ВВС се точи вече 13 години. През 2004 година България пое ангажимент да модернизира армията си, включително авиацията, но проектът за нов тип многоцелеви самолет през годините - по една или друга причина, - все се бави или отлага. Освен паричното изражение на проекта, изборът на нов тип изтребител е и геополитически избор. В крайна сметка, очевидно страната ни се насочва към самолетите "Грипен" на шведската корпорация СААБ, за които експерти твърдят, че са добър избор за България. Още хронология за сагата около една от най-старите бойни авиации в Европа и света.

Александър Марков
от Александър Марков
15:06, 22.09.2017
6239
Чете се за: 04:22 мин.
Истории
сагата българския изтребител
1999 г. 

Сагата със самолетите МиГ-29 започва още през 1987-а година. Тогава страната решава да купи 22 бойни машини от Русия. След преговори България купува 18 бойни самолета и така осъществява една от най-големите модернизационни стъпки в новата си военна история. В годините, последващи доставката, някои от самолетите се развалят и при пребазирането им от авиобазата в Равнец някои от МиГ-29 са теглени по земя.

;
2004 г. 

През 2004 г., когато България става член на НАТО, страната ни поема ангажимент на Срещата на високо равнище на Алианса в Истанбул да модернизира армията до 2016 г. с общо 11 модернизационни проекта. Един от тях предвижда закупуването на нов тип многоцелеви самолет за нуждите на ВВС. През 2005 г. става ясно, че проектът за нов изтребител ще струва 1 млрд. долара. Сред обсъжданите варианти за нов самолет са шведският "Грипен" на СААБ, Ф-16 на Локхийд Мартин, Ф-18 на Боинг и Рафал на френската "Десо". Очаква се проектът да се реализира през 2007 г.

;
2010 г.
  • 09.02.2010 г. - Съветът по необходимите оперативни способности към МО взима решение за стартиране на проект "Придобиване на нов тип многоцелеви самолет"
  • 28.10.2010 г. - 41-о НС приема Бяла книга за отбраната и ВС на Р България - стартира проектът за закупуване на нов тип боен самолет

Министърът на отбраната Аню Ангелов и екипът му започват работа по проекта, оформят документацията, както и критериите за нов изтребител.

;
2011 г.
  • януари, 2011 г. - изпратени са писма с искане за информация (RFI - Request for Information) до САЩ (6 и Ф-18), Германия и Италия (Юрофайтър), Франция (Рафал и Мираж) и Швеция (Грипен)
  • април, 2011 г. - получени са отговорите
  • октомври, 2011 г. - МО приема Правилник за управление на жизнения цикъл на отбранителните продукти, съгласно който се развиват всички проекти за придобиване на нови отбранителни способности в Българската армия

През 2011 г. премиерът Бойко Борисов заявява, че най-после страната ни ще купува нови изтребители. През 2011-2012 г. бившият военен министър Аню Ангелов и екипът му успяват да финализират проекта за нов изтребител. Кръгът на потенциалните доставчици е стеснен до три: СААБ с "Грипен", "Юрофайтър" с "Юрофайтър Тайфун" и "Локхийд Мартин" с Ф-16.

;
2012 г. 
  • 20.09.2012 г. - изготвени са Задължителните основни изисквания за анализ и съответствие на възможните варианти за реализация на проекта за нов изтребител
  • 28.09.2012 г. - изготвена е Методика за избор на оптимален вариант за реализация на проекта и Математически модел за оценка на вариантите
  • 26.10.2012 г. - изготвена е Концепция за изграждане на отбранителна способност придобиване на нов тип боен самолет. Изготвен е "кратък списък" на кандидатите, които покриват военните изисквания и в бюджета от 700 млн. лв.

През 2012-а премиерът Борисов отхвърля информацията, че България се е насочила към "Юрофайтър Тайфун" втора ръка от Германия. Заявява още, че България ще купи самолетите, когато приключи икономическата криза.

;
2013 г. 
  • юли, 2013 г. - Правилникът за управление на жизнения цикъл на отбранителните продукти е отменен, с което се създава нормативен вакуум при управлението на проекта за нов изтребител
;
2014 г.
  • по време на управлението на служебния министър на отбраната Велизар Шаламанов се сменя коренно концепцията за управление на проекти в МО - въвежда се т.н. "проектно планиране и управление", създава се Борд за управление на проект за придобиване на нов тип боен самолет
  • изпращат се в Министерството на финансите и в МС два проекта за придобиване на нов тип боен самолет за финансиране с държавен заем. Не са одобрени
;
2015 г.

През 2015 година тогавашният командир на ВВС и сегашен президент ген. Румен Радев алармира, че скоро изтребителната ни авиация ще бъде приземена, страната ни ще загуби въздушен суверенитет, тъй като ресурсът на МиГ-овете изтича. Радев призовава за реализация на проекта за нов самолет, както и за спешен ремонт на МиГ-29.

След разгорещени дебати правителството решава да започне преговори с Полша за ремонт на двигателите на няколко самолета МиГ-29, което ще позволи на ВВС да охраняват небето ни още няколко години. Междувременно България не продължава договора за поддръжка с Руската самолетостроителна корпорация МиГ заради неизгодни финансови условия.

Същата година НС гласува договора с Полша и дава зелена светлина за ремонта на двигателите там. Към 2016 г. в Полша са ремонтирани 6 двигателя за МиГ-29 на стойност 6 милиона и 200 000 евро, което означава глътка въздух за 3 самолета МиГ-29. Проблемът с живота на самолетите обаче остава, тъй като освен двигателите, трябва да се поддържат още авиониката и други агрегати на машините.

;
2016 г. 
  • 02.06.2016 г. - 43-то НС приема Проект на инвестиционен разход "Придобиване на нов тип боен самолет" със 7 критерия за избор в рамките на 1,5 млрд. лв. Един от препоръчителните критерии е България да изплаща самолета на вноски за няколко години
  • 27.06.2016 г. - актуализирана е Методиката за избор на оптимален вариант за реализация на проекта
  • юли, 2016 г. - Бордът за управление на проекта приема критерият "разсрочено изплащане" да стане задължителен
  • 12.12.2016 г. - изпратени са Искания за предоставяне на предложения (RFP - Request for Proposal) до кандидатите

През 2016 година премиерът Борисов заявява, че държавата ще си върне завода "Авионамс", където може да се извършва ремонтът на МиГ-овете. През юни 2016 г. НС гласува два инвестиционни проекта за модернизация на Българската армия на стойност почти 3 млрд. лв. - за нов изтребител и за нов кораб за ВМС. През 2016-а прокуратурата привлича бившия военен министър Николай Ненчев, като го обвинява, че за да придвижи договора за ремонт с Полша, е укрил договор с РСК МиГ за поддръжка и ремонт.

;
2017 г.

През 2017-а служебният кабинет подновява договора за поддръжка с РСК.

  • февруари, 2017 г. - САЩ изпраща предложение до българската страна за доставка на нови Ф-16 в рамките на 1,5 млрд. лв. Предложението не е взето предвид от Междуведомствената работна група за обобщаване, анализиране и оценка на подадените оферти
  • 10.03.2017 г. - министър-председателят Огнян Герджиков назначава Междуведомствена работна група за обобщаване, анализиране и оценка на отговорите на Искането за предоставяне на предложение по Проекта за нов боен самолет от Швеция, Италия, САЩ/Португалия
  • 13.03.2017 г. - приети са предложения по RFP от Португалия/САЩ, Италия и Швеция
  • 05.04.2017 г. - Междуведомствената работна група оценява подадените оферти. Предложениетона СААБ за нов "Грипен" е класиран на първо място, офертата за употребявани Ф-16 на САЩ - дисквалифицирана, Юрофайтър са класирани на второ място.
  • 26.04.2017 г. - МС разглежда Доклада на министъра на отбраната, с който се внася Протокол с резултатите от анализа и оценката на отговорите, както и класиране на кандидатите с мотиви и съображения
  • май, 2017 г. - на КСНС същата година президент, премиер, лидери на партии се обявяват за това, трите проекта за модернизация на армията - за нов кораб, бронирана машина за пехотата и за нов изтребител, да вървят паралелно, като изплащането им бъде разсрочено във времето.
  • юни, 2017 г. - на Европейския съвет в Брюксел премиерът Бойко Борисов се среща с шведския премиер Стефан Льовен и обявява, че България и Швеция скоро ще започнат преговори за новия самолет.
  • юли, 2017 г. - 44-о НС сформира Анкетна комисия, която да проучи всички факти и обстоятелства около процедурата за избор на нов изтребител
  • август, 2017 г. - шведската корпорация СААБ обявява, че българското правителство не се е свързало с тях за преговори
  • август-септември - спор между премиера Бойко Борисов и президента Румен Радев дали закупуването на самолети е от първостепенно значение за армията
  • септември, 2017 г. - временната Анкетна комисия в НС за проучване процедурата за нов изтребител приключва работа. Основният извод в доклада на комисията - има съществени пропуски в работата по проекта. Препоръчва на МО частично да рестартира и пренаправи проект, да разпрати нови Искания за предложение (Request for Proposals) до САЩ/Португалия, Швеция и Италия. Комисията смята, че Бордът за управление на проект под председателството на бившия командир на ВВС ген. Румен Радев неправомерно и зад гърба на НС трансформира критерия "схема за изплащане" на самолета от препоръчителен в задължителен, което впоследствие води до неравнопоставеност при конкурса и оценяването на офертите, а резултатът е неправомерното дисквалифициране на офертата на САЩ за употребявани Ф-16. Комисията препоръчва на МО да вземе предвид получената през февруари 2017 г. оферта от САЩ за доставка на нови Ф-16 в рамките на 1,5 млрд. лв.
;

Пълният Доклад на Временната комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет - изтеглете по-долу.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Повдигнаха обвинение за атентата в лондонското метро
Повдигнаха обвинение за атентата в лондонското метро
Тръмп: Лидерът на Северна Корея ще бъде подложен на изпитание като никога досега
Тръмп: Лидерът на Северна Корея ще бъде подложен на изпитание като никога досега