COVID-19 COVID-19 Следи тук
назад

Ще плащат ли данъци в Европа американските техологични гиганти

Последните дни донесоха сериозна ескалация на напрежението между САЩ и Европейският съюз. Горивото в търговския конфликт между съюзниците са намеренията на някои европейски държави да облагат с така наречения дигитален данък рекламните приходи на Айти гиганти като Фейсбук, Гугъл, Епъл и Амазон. Особено активна е Франция, което доведе до изявление от американска страна, че ще въведе мита за някои традиционни френски стоки. Това предизвика и обединена европейска реакция.

Милен Атанасов
от Милен Атанасов
21:37, 04.12.2019
Чете се за: 01:16 мин.
По света

От тях и от смъртта няма отърваване. Рано или късно застигат всеки. Дори и най-трудно уловимите, почти безплътни компании, които упражняват дейността си в дигиталното пространство. Технологичните гиганти генерират печалби в различни страни по света, без почти никакво присъствие на място. Особен вид дейност, който изисква и особено законодателство. Натрупването на данни, постоянното търсене на информация от потребителите в интернет и бързо развиващите се платформи за търговия генерират напълно реални средства и мощни позиции за компаниите, чиито сървъри прекрояват понятията за граници и сфери на влияние.

Паскал Сен Аман, експерт по данъчно облагане: В един глобален пейзаж, който се разпада под натиска на дейността без граници, облагането с данъци започва да се превръща в успешна история. G20 сложи край на банковата тайна, автоматичната размяна на информация между разследващите органи е факт, правилата за международно облагане започват да се обновяват на фона на дигитализирането на икономиката. Има страни, които казват, че трябва да се търсят решения. Има страни, които искат да работят заедно в тази посока, така че решения трябва да се намерят. Каква иначе е алтернативата? Хаос.

Европейското законодателство направи няколко героични опита да очертае обща данъчна рамка за технологичните корпорации. Труден процес - от начало до край, който впрочем не се вижда. След като съединението на европейско ниво не направи силата, някои държави се заеха сами да определят параметрите на данъците върху виртуалната дейност на компаниите. Франция стана пословична през последната година с упоритите опити за облагане с три процента от виртуалния оборот. От Google и сие търсачки и оператори на огромни бази социални и търговски данни, разбира се, възроптаха. Отвъд океана дойдоха предупреждения, че подобни стъпки могат да доведат до допълнително облагане на съвсем реални френски стоки с ясно изразено кулинарно присъствие - като сирене и вино, например.

Въпреки това тенденцията за облагане на виртуалната дейност привлича вниманието и усилията на все повече държави. В крайна сметка, смъртта и данъците се справят с кого ли не от векове наред. Но трябва да признаем, че дори и те се смущават от постиженията на технологичния ни век и от въпросите, които те поставят. Като тези: как да уловиш нещо безплътно, да го категоризираш и да го накараш да се отчита в определено време и на определено място?

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Нова книга в памет на родственика на Ботев - Иван Печев
Нова книга в памет на родственика на Ботев - Иван Печев
Затопляне през почивните дни
Затопляне през почивните дни