Основната версия за вчерашните верижни катастрофи е, че димът от затвореното депо край Ихтиман в съчетание с мъглата са довели до инцидента, при който пострадаха над 30 души. Днес сметището продължава да гори - вече осми ден. Ситуацията на пътя е сходна, но мерките за безопасност са засилени - вече има сигнализация и информация за лошите условия.

Ихтиман

И днес мъглата край Ихтиман се смеси с дима от затвореното депо за отпадъци край магистралата и резултатът беше намалена видимост и миризма на запалени боклуци в радиус от километри. Според експерти високото атмосферно налягане сутрин прави въздухът по-тежък и това натиска дима надолу към земята. Вече цяла седмица сметището тлее в дълбочина и никаква техника не може да достигне до сърцевината на огъня.

От ранни зори пожарникарите се опиват да изгасят възпламенилото се ихтиманско сметище, но безуспешно. Обливането с вода не спира задимяването. Шефът на пожарната в Ихтиман е убеден, че намалената видимост се дължи 98% на мъглата и само два на димът. Кметът на града също е на мнение, че пушекът е минимален и не създава проблеми.

Това сметище е едно от 70-те затворени и чакащи рекултивация открити депа, които не отговарят на европейските екологични изисквания.

Калоян Илиев, кмет на Ихтиман
"Подаден е проект още миналата година в МОСВ, но чакаме да бъдем одобрени и да бъде финансиран този проект."
Светлана Божкова, началник отдел "Битови, биоразградими и строителни отпадъци" в МОСВ
"По този проект имаме забележки и е върнат за преработване."

Ако се докаже, че димът е причината за катастрофата, ще се ускори процедурата по рекултивирането на сметището, обеща министърът на околната среда и водите Нено Димов. До края на годината трябва да бъдат затворени още 30 открити депа за отпадъци. След два месеца ще бъде прекратена експлоатацията на 16 от тях, но ако България не успее да закрие всичките, ще последват глоби от Европейската комисия. Голям проблем е, че след затварянето им никой не осъществява контрол и фактически на тези места продължават да се изсипват боклуци.

Светлана Божкова, началник отдел "Битови, биоразградими и строителни отпадъци" в МОСВ
"Кметовете трябва да предприемат превантивни мерки, да ограничат достъпа, да са осигурили запръстяване на депото, ако трябва и охрана да се назначи и да се контролират общинските администрации дали на депото се изхвърлят отпадъци."

На телефон 112 от четвъртък постъпват сигнали за горящото сметище, но от МВР не могат да ни дадат информация какви мерки са взети за обезопасяване на магистралата след получаването им. Причината е, че прокуратурата е образувала две досъдебни срещу неизвестен извършител във връзка с инцидента на магистрала "Тракия" и издирва шофьори, които са я причинили. Отправихме запитване и към Пътната агенция, защо не са съобщили за намалената видимост още при първите постъпили сигнали за дим на магистралата. От там ни отговориха по телефона, че са взели всички мерки за предупреждаване на шофьорите за намалената видимост още миналата седмица.