Вече две години собственици на апартаменти в новопостроена жилищна кооперация в Пловдив не могат да влязат в жилищата си. Причините - влага и мухъл, обхванали почти целите помещения. И въпреки че кооперацията е в законова гаранция, инвеститорите и собствениците не могат да се разберат кой ще ремонтира негодните за обитаване жилища.

Кооперацията на улица „Дон“ 12 в Пловдив е въведена в експлоатация през октомври 2017 година. Апартаментите на двама от собствениците Кръстю Кръстев и Невелина Куманова са тип английски двор и нивото им е под кота нула на дълбочина повече от два метра. Още, когато започват да довършват имотите си, по стените започва да избива влага.

Нивелина Куманова: Основите са във влага, колоните, които в нашите помещения са носещи, също са във влага и се ронят.
Кръстьо Кръстев: Оказа се, че двойно шпакловане, тройно грундиране, тройно полагане на боя не могат да прикрият влагата. Не е влага, не е избиване на петна, водата варира 12-14 см в съседното помещение на Невилина, тук през 10-12 см и в мазетата 2-3-4 см.

Според двамата потърпевши причината са високите подпочвени води в района. Те твърдят, че отпадните и шахтовите води също са вкарани под кооперацията, което допълнително утежнява проблема.

Нивелина и Кръстю подават жалби и сигнали до 16 държавни и общински институции, които би трябвало по време на строителството и след издаването на Акт 16 да упражнят контролни дейности. Двамата очакват компетентните служби да задължат инвеститора да ремонтира компрометираните участъци от жилищата.

Кръстьо Кръстев: Три месеца пиша жалби и когато няма държавен контрол върху частните изпълнители и подизпълнители няма и реакция, най-адекватно отговарят министерството на Регионолното развитие. Дават 14-дневен срок за решаване на проблема и доклад от страна на участниците в целия проблем т.е от отговорните компетентни лица. До момента такъв доклад не ми е изпратен.

На наше запитване до ДНСК ни беше отговорено, че сградата е въведена в експлоатация с редовни документи и РДНСК Пловдив няма основание за намеса по случая. В писмото се казва още, че съгласно чл. 160, ал. 4 от закона за устройства на територията гаранционните срокове за изпълнени строителни обекти се определят с договора между възложителя и изпълнителя. В опит да се реши проблема неколкократно са провеждани срещи между засегнатите страни по инициатива на фирмата, която е осъществявала строителен надзор по време на изпълнение на сградата.

Пред нашата камера единият от инвеститорите заяви:

Димо Иринкин – инвеститор на сградата: Ние ще изпълним всяка една забележка, ако ни кажат каква или ако е установено, че не е изпълнена както трябва. Надзорната фирма казва, че ние сме изпълнили всичко както трябва и нямаме пропуски. Тези домове не е мой проблем, че не са годни за обитаване. Защото има грешка в проекта, което не е мой ангажимент. Канализацията е висока, връща дъждовни води.
Кръстьо Кръстев: Вложих всичките си пари, продадох една къща в родния ми град, за да живея в ново жилище после разбрах поговорка си имали строителите ако искаш жилище за живеене вземи си соц строителство, ако искаш за продажба – вземи си ново. Не можах нито да го използвам за живеене за тия две години, нито за продажба.

В писмена позиция инвеститорите допълват още, че проникването на вода в апартаментите се случва през входната врата, а не през стените и пода. „Общоизвестен факт е, че канализацията в квартала е пригодена за много по-малко потребители и при интензивен дъжд не е в състояние да поема наличната вода“ - се казва още в писмото. Припомнят се и обилните валежи от това лято в Пловдив, в резултат на които множество избени помещения и сгради бяха наводнени. „Ето защо считаме, че няма обективни данни въз основа на които да се говори за некачествено строителство и отказ да се поеме гаранционна отговорност“, казват още инвеститорите.