COVID-19 COVID-19 Следи тук
назад

Спорът за либийския танкер "Бадр" продължава

Министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че спорът за либийския танкер "Бадр" за него е частно-правен, но казусът придобива международен оттенък заради либийската реакция. Пред БНТ от "Булгаргеомин" обясниха, че са придобили собствеността върху кораба с решение на Върховния съд на Либия още през 2003 г. заради неизплатен либийски дълг от 9 милиона щатски долара. Свалянето на либийското знаме и предаването на кораба в български ръце предизвика острата реакция на Либия.

Александър Марков
от Александър Марков Екип на "По света и у нас"
17:51, 08.01.2019
Чете се за: 01:09 мин.
У нас

В спора за танкера "Бадр" България не може да се меси, обясни транспортният министър Росен Желязков

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Става въпрос за частни взаимоотношения между две компании, частна българска и държавна либийска, либийската страна иска да ескалира спора дипломатически, за да може да прилага адекватни симетрични мерки.

От "Булгаргеомин" обясниха, че явявайки се наследник на стара държавна българска компания със същото име - наследява 9 милиона долара вземания от Либия, които - въпреки съдебни решения на либийски съд през 92-а и 2003-а - не успява да си вземе до 2018-а. Тогава пристъпва към изпълнително производство след решение на Бургаския окръжен съд, налагайки морска ипотека на танкера.

Ани Валентинов, представител на "Булгаргеомин": По изпълнителното дело е насрочена продажба на кораба - на публична продан, и съответно ние се явяваме като единствен купувач на кораба и по този начин ние го придобиваме.

В момента корабът все още се намира в изключителната икономическа зона извън българската акватория.

И днес либийското посолство в София запази мълчание. Посланикът на Либия у нас - Н. Пр. Софиян Елтрики не отговаря на телефонни повиквания.

;

Решението на българския ВАС, което отменя престоя на танкера "Бадр" в пристанище Бургас, от Булгаргеомин определят като нямащо отношение към спора им с либийците.

Решението излиза на 2 януари, обаче, а българската компания сваля флага на Либия и извежда кораба в открито море още в края на декември. Самата забрана за плаване е на българската Морска администрация.

Иво Баев, адвокат по морско право: Пълно беззаконие. - Първо, наложената мярка забрана за отплаване - тя въобще е неприложима в случая, когато става дума за търсене на някакви частни задължения. Второ, по време на спряно производство на тоя кораб му забраняват да отплава, качват се, сменят му флага, продават го.

От "Булгаргеомин" обаче, не са съгласни с тези констатации.

Ани Валентинова, представител на "Булгаргеомин": Решението на ВАС мога за кажа, че е безпредметно, защото то излиза, след като вече корабът е заминал, отплавал.

По думите на "Булгаргеомин", либийската държава ескалира случая неоснователно.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Как да различим грип от коронавирус - говори вирусологът акад. Ангел Гълъбов
Как да различим грип от коронавирус - говори вирусологът акад. Ангел Гълъбов
Когато денят започва с Туитър
Когато денят започва с Туитър