НОВИНИ

"Спри, детето запази" и новите промени в Закона за движение по пътищата

Тази седмица влязоха в сила новите промени в Закона за движение по пътищата, които бяха внесени в последните работни дни на 43-ия парламент. Един от основните мотиви за измененията е войната по пътищата, а една от промените защитава абсолютното право на пешеходеца, пресичащ на пешеходна пътека, тип "Зебра". Доколко всъщност това право е абсолютно и ще носи ли вина пешеходецът ако бъде блъснат от кола на пешеходна пътека, разказва Диана Миткова.

Диана Миткова
от Диана Миткова
12:20, 29.01.2017
Чете се за: 01:25 мин.
У нас

Пешеходец, който пресича на "зебра", вече няма да се смята за съпричинител на евентуална катастрофа, ако не е съобразил разстоянието на приближаващия автомобил или не е преценил скоростта му. Тези му задължения вече са премахнати. Но остава отговорността на пешеходците да преминават възможно най-бързо и по права линия, както и да не спират на пешеходната пътека.

Михаил Екимджиев - адвокат: "Ако тези задължения, пак подчертавам - това са императивни задължения, бъдат нарушени от пешеходците, няма как те да бъдат освободени от отговорност от съда, защото те биха съпричинили вредоносния резултат. При отговорността за непозволено увреждане има причиняване и съпричиняване. Когато и водачът е нарушил своите задължения, произтичащи от закона и пешеходецът е нарушил своите задължения е очевидно, че и двамата би трябвало да носят отговорност."

Според адвокат Екимджиев, абсолютно освобождаване от отговорност на пешеходеца би могло да съществува само ако в чл. 113 от правилника отпаднат и всички други категорични задължения на пешеходеца.

Михаил Екимджиев - адвокат: "Ще се стигне отново до противоречива съдебна практика, вероятно ще има отново нужда от тълкователни решения и тази промяна именно заради нейната прибързаност, не прецизност, няма да доведе до желания резултат".
;

А докато се намери желан резултат, участниците в движението по пътищата остават нащрек.

"Пешеходецът също трябва да се съобразява и с водачите".
"Аз съм от Чехия и в Чехия абсолютно нормално е като съм шофьор да давам предимство и да гледам дали е далече, по-близо, винаги спирам. То си е до разбиране. Българите за съжаление са такива и затова им трябва закон".
"Аз винаги трябва да се пазя, трябва да пазя детето си."
"Аз мисля, че отговорността преди всичко трябва да бъде на шофьорите."
"Шофьорите винаги трябва да пазят пешеходците. Твърдо, просто трябва да си на 4 очи."
"Имаше някакво лутане на законодателя, но мисля, че сега е по-добре, отколкото предишната версия на закона. Тоест пешеходец на пешеходна пътека трябва да има неотменимо право каквото и да тълкуваме - той е с предимство."

Децата на пътя обаче не търсят тълкувание на законите, нито знаят чие е правото. Просто пресичат пътя на колите.

Михаил Екимджиев - адвокат: "Някак си всички ние като започнем от семейство, мине се през училище, стигне се до вече обществени медии и разбира се държавата - законодател, администрация, съд, трябва да се научат да ценят повече живота и здравето на хората. Много са евтини живота и здравето на нашите граждани, на нашите деца в България."

А кампанията на БНТ "Спри, детето запази" продължава да търси начини да насочва вниманието на децата към безопасността на пътя. Най-голяма обаче остава отговорността на шофьорите, като ги призоваваме за повече толерантност на пътя.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Ново първично огнище на птичи грип в Поморие
Ново първично огнище на птичи грип в Поморие
 Репортерски поглед: Как държавата плаща за инвалидни колички в окаяно състояние
Репортерски поглед: Как държавата плаща за инвалидни колички в окаяно състояние