Туркменистан постави първата си чуждестранна опера близо 19 години, след като президентът основател на централноазиатската страна забрани тази форма на изкуството като "несъвместима с туркменския манталитет". Държавният театър в столицата Ашхабад бе претъпкан за постановката на операта „Палячи“ на италианския композитор Леонкавало от XIX век като част от международен драма фестивал.

© БГНЕС

Мекан Бяшимов, 54-годишен учител, заяви, че се надява оперите да се поставят вече редовно и че балетът също трябва да се появи на национална сцена.

"Преди имахме добри премиери. Ходех редовно. Ако искаме да се наречем културна нация, трябва да възстановим операта и балета", заяви Бяшимов пред АФП.

Аина Ширяева, 20-годишна студентка, гледаща опера за първи път, сподели, че се е наслаждавала на представлението, въпреки че не е разбрала нито една от думите.

"Музиката и артистите! Всичко беше толкова прекрасно. Възхитена съм. Гледах опера!", каза тя.

Ексцентричният първи лидер на Туркменистан Сапурмурат Ниязов забрани операта, както и чуждестранния балет през 2001 г. в ход, обяснен от него като защита на туркменската култура.

Забраната на художествените форми, тясно свързани със съветската и руската имперска власт, продължи и при втория президент Гурбангули Бердимухамедов, който дойде на власт след смъртта на Ниязов през 2006 г.

Режисьорът на съвместната туркменско-италианска постановка Даниеле де Плано заяви пред АФП, че „Палячи“ е поставена като част от "програма за културен обмен" между Италия и Туркменистан. Той каза, че се чувства „поласкан да бъде първият режисьор, който връща операта“ в Туркменистан – страна с мюсюлманско мнозинство.

От главните роли в спектакъла само една е изиграна от италианец, а останалите са изпълнени от туркменски певци.

Баритонът Амангелди Аманов пее за втори път частта на Силвио - любовник, убит от ревнив съпруг, главният герой в операта, Канио. Първият път, когато той играе тази роля е през март 2001 г., дебютът му, а също и последният път, когато операта е играна в Ашхабад, град с един милион жители.

"Това представление е първата стъпка към завръщането на туркменската оперна традиция", ентусиазирано споделя Аманов преди спектакъла.

Бердимухамедов поддържа много от репресивните политики на покойния си предшественик, на когото някога е служил като личен зъболекар.

И двамата имат златни статуи в Ашхабад, свидетелстващи за лидерски култове и провокиращи множество аналози със Северна Корея.