За да намали броя на отпадналите от училище деца, Министерството на образованието предлага в отделните училища да бъдат създадени екипи, които всеки ден да посещават домовете на редовно отсъстващите ученици. За "По света и у нас" министърът на образованието заяви, че от учителите няма да се изисква постоянно да обикалят домовете на отпадащите от училище деца. Над 5000 учители обаче заявиха с подписка, че не са съгласни с този начин на убеждение за връщане в клас. Татяна Йорданова работи по темата.

Асен. Или Симеон. Или Георги. Името няма значение. Той може и всеки ден да ходи на училище, а може и да е едно от онези 12 000 деца, които не влизат в час. Това вече има значение.

Образователното министерство се опитва да вкара учениците обратно в класната стая. Един от начините е върнал 12 ученици в софийско училище в квартал "Факултета" чрез медиатори, които обикалят домовете. Един от тях е Илия.

Илия Илиев, образователен медиатор в 75. ОУ "Тодор Каблешков": Проверява се кои ученици не са в училище и ни дават списък.
Лава Коцева, директор на 75. ОУ "Тодор Каблешков": Това са хора с авторитет в самия квартал. Знаят езика, разговорят.

Новата идея на образователното министерство е екип от социален работник, полицай, учител и медиатор да следи кои ученици отсъстват системно от часовете. Това обаче предизвика петиция, която събра над 5000 подписа на учители, несъгласни с предложението.

Яна Шишкова, учител по китайски език в 138. СУЗИЕ "Проф. Васил Златарски": Ние не виждаме след като ще се формират такива екипи, защо изобщо там трябва да участват учители. При назначаването си, ние сме получили тази длъжностна характеристика, която сме подписали. В нея не фигурира полицейщина. Не е наша работа под никаква форма и за никакво заплащане ние да влизаме в домовете на хората и да ги тормозим.

Трябва да бъде ясно за самите учители - ще бъдат ли те задължени да ходят по домовете?

Красимир Вълчев, министър на образованието и науката: Да, те ще трябва да ходят по домовете, когато се налага, но няма да бъдат задължени да ходят всеки ден, няма да бъдат задължени да ходят във всеки час. Може да бъде обаждане по телефона, когато няма отговор от страна на родителя/. Тогава може да не е на същия ден, може да е на втория, третия. След една седмица понякога ще се наложи да се посети дома. Всички ни се налага да правим неща, които не са ни в длъжностната характеристиката, но това е предизвикателството, пред което сме изправени.

За последните две години с помощта на медиатори 40 000 ученици са се върнали в училище. Учителите, подписали петицията, са скептични.

Яна Шишкова, учител по китайски език в 138. СУЗИЕ "Проф. Васил Златарски": Позволете да бъда скептична към това, което се казва и като минимум да запитам господин министъра каква е ползата от това връщане и какви са резултатите? Ние не смятаме, че учениците са брой глави овце.

Образователният министър заяви, че предложенията ще бъдат прецизирани така, че в тях да няма нищо задължително и всеки подход да е индивидуален, но едновременно с това да успеят да върнат Асен, Симеон или пък Георги в клас.