COVID-19 COVID-19 Следи тук
назад

В Китай все повече жени се стремят към професията пилот

Да го постигнат обаче се оказва изключително трудно.

Цветелина Йорданова
от Цветелина Йорданова
12:45, 07.11.2018
Чете се за: 01:45 мин.
Животът

Хан Сюян е красива, стилна и удивително крехка на вид, но притежава всичко необходимо, за да държи в ръцете си съдбата на стотици други на няколко хиляди метра над земята. Когато през 2008 кандидатства за обучение за пилот, тя е изправена пред свирепа конкуренция - още 400 жени се явяват на конкурса, в който се оценяват всичките им качества - от произношението на английски до дължината на краката.

Хан е една от общо 713-те китайки, които през 2017 година получават лиценз за пилоти в гражданската авиация. В същото време мъжете пилоти в Китай са 55 052. Преди две години Хан е единствената жена, избрана за обучение в първата нискотарифна китайска авиокомпания Спринг Еърлайнс. Днес вече е командир на полети.

Хан Сюян, пилот в китайски авиопревозвач: За мен най-голямото предизвикателство беше да се издигна от втори пилот до командир. Ако си жена, авиокомпанията обикновено се грижи за теб, отнасят се прекрасно с теб, насърчават те, но когато дойде моментът да те направят командир, това вече няма значение, трябва да отговориш на всички критерии и никой няма да занижи стандартите защото си жена.

Но за нейните сънароднички, които споделят същата мечта, пътят към нея не е станал по-лесен.

В Китай авиокомпаниите традиционно набират кадри от армията или от университетите. Обикновено за пилоти се търсят и наемат мъже. Едва 1.3 процента от пилотите са жени. По този показател, страната е на едно от последните места в света. По време на този полет на Хан в самолета има 180 пътници.

Хан Сюян, пилот: Не мисля, че трябва да има стереотипи. Не ми харесва да се казва жена пилот или мъж пилот. Ние вършим една и съща работа за една и съща заплата, трябва да ни оценяват по нашите умения и квалификация, не по пол.

Но в момента дори и най-многолюдната държава изпитва недостиг на кадри в тази сфера, на фона на все по-нарастващия брой хора, пътуващи със самолети. Затова много компании вече се обръщат към жените. През март тази година беше създадено и женско подразделение на Асоциацията на китайските пилоти.

Чън Джънсян, вицепрезидент на Асоциацията на жените пилоти в Китай: Обществото като цяло одобрява и идеята жените да стават пилоти. Надявам се, че това ще повлияе върху компаниите от гражданската и военната авиация за това да започнат да наемат повече жени за пилоти. Най-малкото би трябвало да дадат на жените равен шанс да кандидатстват за тази работа.

Хан съчетава пилотирането с отглеждането на мъничкия си син.

Хан Сюян, пилот: Изглежда сякаш има несъвместимост между това да си майка и да си пилот. но аз обичам и двете си роли в живота. Когато си върша добре работата, давам добър пример на детето си. Така той разбира, че неговата майка работи много, за да може да живее добре. Надявам се някой ден и той да има силата да намери своя собствен път в живота.

Малкият брой жени в пилотската кабина не е характерен само за Китай. Ситуацията е същата в Япония и Южна Корея. За разлика от Индия, страната, която заедно с Китай, има най-бързорастящия авиопазар в света. Тя е държавата с най-голям брой жени-пилоти.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
След разораните дюни в Ахтопол, багер на ивицата в Созопол
След разораните дюни в Ахтопол, багер на ивицата в Созопол
Отвъд границите: Румена Леонидова - Без предпазни въжета
"Отвъд границите": Румена Леонидова - Без предпазни въжета