НОВИНИ

Военните ще бъдат обучавани в антитероризъм

Военните, които ще участват в антитерористични операции на територията на България, ще бъдат предварително избирани и специално обучени за целта. Това стана ясно на дискусия за заплахите от тероризъм, организирана от председателя на Комисията по вътрешна сигурност в НС Цветан Цветанов и фондация "Ханс Зайдел". Колко военни ще бъдат обучени, остава държавна тайна. Законът за антитероризъм, който даде полицейски правомощия на военните, бе гласуван на първо четене в края на юли. Депутатите приеха и частично ограничаване на гражданските права в случай на реална заплаха.

Александър Марков
от Александър Марков
20:00, 29.09.2016
Чете се за: 07:49 мин.
У нас

България има около 10 000 военни, които са участвали в мисии в Афганистан и Ирак. И те, обаче, имат нужда от допълнително антитерористично обучение.

Валентин Радев, зам.-предс. на Комисията по отбрана - НС: "Условията, в които са участвали военнослужещите, въпреки че са много подготвени, са други. Представете си пълно бойно снаражение, с каски, бронежилетки, срещу едни лоши хора там. Е, тук лошите хора кои са? Тук са единици и те не знаят кои са.

Държавата действа активно и срещу чуждестранните бойци, които пресичат територията ни в опит да достигнат Сирия или да се върнат оттам.

Румяна Бъчварова, вицепремиер и министър на вътрешните работи: "Имаме всички законодателни мерки за борба с явлението чуждестранни бойци, включително и финансирането му, и затова това е основна линия на мерките ни по защита на нашата граница".

Цветан Цветанов, председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред - НС: "Всяка една от държавите в ЕС прави съответните законодателни промени, за да може да отговори адекватно на потенциалните заплахи и рисковете от терористични актове.

д-р Клаус Физингер, регионален директор на фондация "Ханс Зайдел" за ЮИЕ: "Като говорим за борбата с тероризма, обаче, трябва да имаме предвид 3 много важни неща: демокрация, граждански права и сигурност. Тези три "стълба" вървят ръка за ръка".

Моника Холмаейр, член на ЕП и на Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи: "Противниците на антитерористичните мерки твърдят, че човек можело да умре и в катастрофа, както и при терористичен акт. Разликата е, че когато отидеш в Батаклан, отиваш на концерт и не може да очакваш да бъдеш убит. Настъпи времето България и Европа да действаме в борбата срещу това явление".

Законът за антитероризъм трябва да бъде приет възможно най-скоро, според вносителите му от МС и ГЕРБ. Тъй като тероризмът не чакал.

;

Румяна Бъчварова, вицепремиер и министър на вътрешните работи: "Ние преди тази кръгла маса, когато сме подготвили закона, когато сме работили и по нашите стратегии и план за действие, сме проучвали чуждия опит. Последната година терористичните актове, които имаше, също дадоха основание да допълним нашите и оперативни мерки, и общоорганизационни, и виждането ни за модела на тероризъм в момента. Изобщо международният обмен и сътрудничество е изключително важен, не само в оперативен план, а и в по-общо стратегически. Ние имаме нужда от Закона за антитероризъм, за да може и гражданите да са на ясно, и институциите, които трябва да се съобразяват със заложените мерки, и, разбира се, органите за сигурността да могат да действат по-уверено, но доста напред сме стигнали и в сътрудничеството ни не само с европартньорите, със САЩ, изградили сме необходимите звена за координация - ПНР-звеното, антитерористичният център, който имаме и вече работи достатъчно добре.

Споразумението, което успях да подпиша в САЩ, което е изключително важно и ще бъде много полезно с оглед идентифицирането на нелегално преминаващите през България бежанци. Тъй че нито една държава не може да се справи сама, не може да бъде успешна, без да работи с другите държави, още повече, че голямото предизвикателство не само за нас, ами и за глобалната професионална общност, просто минаваме на един нов етап, в който загърбваш досегашните си притеснения и се научаваш да работиш с останалите.

Имаме изключително добре разработени и тренирани оперативни възможности. Наистина изключително висок професионализъм на службите. Това, което констатираме като все още неотработено добре, нетренирано добре, това са механизмите за координация между една или друга фаза на реакция.

Нещо много интересно - това, което успяхме да тренираме преди няколко дни в Пловдив, как на национално, централно и регионално ниво се осъществява координацията и съвместната работа. То не е трудно, защото е разписано в нашия план. Трудно е да бъде усвоено и да стане дотолкова известно и автоматизирано в поведението на хората, които трябва да го изпълнят, че да не създава проблеми.

Това са малки детайли, които показват, че дори и да имаме изключителни оперативни възможности, при логистиката, при координацията могат да се появят проблеми. Уточнихме го, дълбокият анализ предстои, той изисква поне 10-ина дни, защото той се филмира, анализира, различни хора го гледат, за да видят къде има някои пропуски. И ще продължим по тоя начин.

Това е нещо, за което ние знаем. Това е потокът на придвижване на чуждестранните бойци, България е с такова геостратегическо положение. Имаме всички законодателни мерки за борба с явлението чуждестранни бойци, включително и финансирането му, и затова това е основна линия на мерките ни по защита на нашата граница. Към момента дава добри резултати.

Има препоръки за държавите, с които има възможност да се направят двустранни споразумения, но все повече стават общите споразумения на ЕС с трети държави, като например сега едно споразумение има за връщане, в основната си част доброволно, на афганистанските бежанци.

Мисля, че по-ефективно е наистина общоевропейското споразумение, което не изключва и двустранните споразумение и развитие на двустранните отношение и в тая посока ние работим много добре с турските власти. Вчера имах разговор с турския вътрешен министър, новият, когото лично не познавам, но и двамата потвърдихме желанието си да продължим това сътрудничество. Очаквам с нетърпение да открием тристранния център, след като представим официално на българска територия и новият фронтекс, новата Служба за гранична и брегова охрана на ЕС. Тъй че в тая посока всички възможности използваме, за да грантираме това партньорство.

Валентин Радев, зам.-предс. на Комисията по отбрана - НС: "Добрата новина е, че въобще направихме такъв закон. Разбира се, Законът си има недостатъци. Като всеки нов документ, аз без да съм юрист, забелязах, че е много трудно, когато се създава нов документ и показателно е, че и ние, които сме вносители заедно с МС, разбира се, говоря за депутатите от ПГ на ГЕРБ, и ние имаме предложения. Имаме даже нови 5 члена от всичките 38, които са, ние добавяме нови 5.

Има един чл. 7, където се казва какво правят ВС, военослужещите и какви правомощия им се придават, т.е. те ще изпълняват по време на такава мисия, когато помагат на МВР, ДАНС примерно, за борба с тероризма.

И там е описано какво се прави и досега съществуващият закон, в НС мина на първо четене, беше записан този член, че, да - изпълняват се нещата, които са записани в чл. от 70 до 80 и някой си от гл. Пета на ЗМВР и решихме, че това не е достатъчно и няма нужда да препращаме тези, които ще използват закона в другия закон да четат, по-добре да вземат и да ги прочетат в тоя закон.

И добавяме чл. от 7 до 13, където описваме точно военнослужещите, когато участват в такава операция, какво правят. Спират ви, обизкират ви, влизат в автомобила би, влизат без ваше съгласие в жилището ви, ако има там... описани са случаите и т.н. До включително употребата на оръжие. Всичко това е разписано в отделен член, всяко едно от тези действия, точно какво се прави, какво и те трябва да правят и какво трябва да знаят в случая.

Важното е да подчертаем, че те правят точно това, което правят и полицаите. Те не правят нещо по-различно. Каквито права имат полицията, дадени им по ЗМВР, това прехвърляме и в това законодателство. С една особеност: там е записано, че всичко това се извърши, военнослужещите се изпращат и вършат такива дейности, след като бъдат обучени.

Това е много важно и това го добавихме сега, тъй като имаше дискусии, така винаги се прави, когато се прави едно законодателство, както и сега има дискусии, разбира се. Кръгла маса, така имаше и между експертите дискусии и решихме, че не е достатъчно.

От мен може би сте го чували, военнослужещите са много обучени, те са ходили и по мисии, те са участвали в сто такива неща, проверявали са самоличности, проверявали са автомобили. Да де, ама всичките ли от тях? Те са близо 10 000 души на по две мисии по 600 човека, и експертите от МО ни дадоха едно такова число, но се оказа, че не всички от тях са извършвали точно това, когато са били в Ирак, Афганистан и къде ли не на друго място по света.

Така че част от тях не са обучени така. И една друга част, които са във ВО в момента, в БА, те пък може да не са ходили на мисии или пък са новоназначени. Така че има такива от тях, които трябва да бъдат обучени, тъй като е много важно да кажа това, че когато участваме в такива операции, ние не отиваме - абе кои от вас са обучени, да си вдигнат ръката и да отидат, не се прави така. А отиват подразделения.

Посочваме някаква рота примерно от една бригада и казваме вие отивате на границата или пък в София в центъра, ако трябва да помагат за нещо и те отиват комплект. Та точно измежду тези може да има неподгответи, та точно затова е задължително, и затова го записахме в законодателството, тези военнослужещи, които участват, задължително да бъдат обучени.

Условията, в които са участвали военнослужещите, въпреки че са много подготвени, са други. Представете си пълно бойно снаражение, с каски, бронежилетки, срещу едни лоши хора там. Е, тук лошите хора кои са? Тук са единици и те не знаят кои са. Те проверяват мен и вас примерно, ама презумпцията е, че вие сте невинни, докато намерят нещо, докато има такова. Условията са много различни и се налага обучение, включително и в известна степен на тези, които казваме, че са много подготвени и са били на мисия.

Ние няколко пъти казвахме на министъра, защото той казваше числа, и ние го помолихме от Комисията - моля ви се, не казвайте колко души от вас отиват от МО, защото освен ние с вас, слушат и лошите. И той спря да го казва.

Затова кои са обучени - ами тия, които трябва. Засега само ще отворя скоба, и вие сте го видели това, ние изпратихме да подпомагат в случая за границата, за тероризма и бригадата Специални сили. Там има много добре обучени хора, те го демонстрираха два пъти на учения. Тези, които трябва и се предвижда, че са близко до места, където се налага да бъдат използвани, те ще бъдат обучавани преимуществено.

Ами възможно най-бързо. Помислете какво направихме с първото четене. Опитахме се, и го направихме, и го наложихме да стане преди ваканцията. Чудиха се за какво, ами затова - той тероризмът не чака, не знаем кога и къде ще се появи, опитваме се възможно най-бързо.

Лично г-н Лазаров се занимаваше с тоя случай, да го вкараме в програмата на НС възможно най-скоро.

;

Цветан Цветанов, предс. на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред - НС: Смятам, че днешната кръгла маса е изключително важна във връзка с всичко това, което става в света. С динамиката в средата за сигурност, която се променя постоянно, и разбира се, всяка една от държавите в ЕС прави съответните законодателни промени, за да може да отговори адекватно на потенциалните заплахи и рисковете от терористични актове и, разбира се, тероризмът, който е основният акцент и фокус на всички срещи на голямо политическо ниво.

За мен е изключително удоволствие, че днешната кръгла маса, която се организира от българския парламент, в лицето на Комисията по вътрешен ред и сигурност и Комисията за контрол на специалните служби присъстват абсолютно всички народни представители, които представляват всички парламентарни групи в българския парламент.

По-голямо е впечатлението, че на тази среща присъстват представители от всички институции, в лицето на прокуратура, съд. На техните превъзходителства на държавите от ЕС и представителите на всички държави, които имат съществено отношение в борбата срещу тероризма.

Тук искам да благодаря на нашия специален гост от Израел, г-жа Бенвенисти, която пристигна снощи много късно, но се присъединява по една изключително важна тема и тук искам да благодаря и за посланикът на Израел, който също присъства, посланикът на Великобритания, посланикът на Испания и, разбира се, представителите от САЩ.

Разбира се, че в един такъв формат, няма как да не заложим на диалога и с неправителствения сектор, хората, които имат съответната експертиза и могат също да допринесат за оптимизиране на законодателството и подобряването на всички мерки, които са необходими да бъдат предприети.

В тази посока искам да благодаря и на преподавателският екип, който преподава наказателно право, и тук нека да очертаем един от водещите ръководители в СУ, това е професор Пламен Панайотов, също така тук е и проф. Вучков, тук има и представители от СУ, които също биха могли да вземат участие в дискусията, която ще бъде отворена.

Понеже част от законодателните промени са свързани с определени административни мерки, които трябва да бъдат взимани, впоследствие, когато бъде приет законопроектът.

Искам да благодаря и на председателя на ВАС, че присъства на днешната среща и, разбира се, няма как да не отчетем сериозното присъствие и на евродепутати. Моника Холмайер, която винаги се е занимавала с темата и сигурността.

Последните промени в НПК 2010 г. тогава имаше много сериозно обучение, което беше поето от тях, за да можем да обучим представители от прокуратурата, които се занимават. Разследващите от МВР.

Димитър Лазаров, предс. на Комисията за контрол над службите за сигурност: "През 2002 г. в изпълнение на рамково решение 2002-а е въведен текстът на чл. 108а за тероризма. Пак ще повторя, отчитайки спецификата на българската правна система, кодификация на деянията, реализация на наказателна отговорност само по отношение на физически лица и др. мерки за държавна принуда, различни от наказанието за престъпления, които предвиждат отговорност на юридически лица, държавни органи и административни мерки по отношение на физически лица.

При първоначалното създаване на чл. 108а, за тероризма, са създадени два основни състава. След изменението в 2011-12-15 се създават допълнителни разпоредби, ал. 3,4, 5, 6, като за специфично за 108а съдържа други членове на НК.

Включва убийство, тежка телесна повреда, отвличане, унищожаване, повреждане на вещи и имущество в значителна стойност...с взривове, придобиване на взривни вещества, разрушаване на въздухоплавателно средство.

Добавихме и задържане на заложник и инкриминиране на финансиране на тероризъм, като вече с измененията 2011-2015 обхваща както предоставянето или събирането на средства за терористичен акт, така и финансирането на терористични организации. Обучаване, обучавани и хипотеза за ненаказуемост.

Криминализира се излизането от границите на България от граждани с цел да участват в престъпленията по 1а.

Възможност за използване на СРС за разкриване и доказване, както и използване на трафични данни по ЗЕС. Приготовления за тероризъм по 108а, участие в престъпно сдружение, което има за цел извършване на престъпленията по 108а, подбуждане към тероризъм и закана. Законопроект на МП - да се инкриминира финансирането на терористичен акт, набиране, пътуване, обучаване с цел тероризъм. Разширяване на обхвата. Действащото наказателно законодателство е в съответствие с рамковото решение 2002. Забрана за напускане на страната, ограничаване свободата на придвижване, експулсиране на лица.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Русенци на протест срещу изграждането на бежански център
Русенци на протест срещу изграждането на бежански център
Земеделци от Кърджали поискаха защита на пазара на български продукти
Земеделци от Кърджали поискаха защита на пазара на български продукти