НОВИНИ

Възможно ли е корозията да е причина за трагедията в тунел "Ечемишка"?

Тунелът "Ечемишка " и днес е затворен за движение. Използва се обходният маршрут по стария път за Ботевград. За малко над 30 години, откакто е пуснат в експлоатация тунел "Ечемишка", корозионните процеси са "изяли" по 5 мм. от всяка стоманена греда в тунела. Това е заключението на професор Николай Рангелов, ръководител на катедра "Метални конструкции" в Университета по архитектура, строителство и геодезия.

Александър Марков
от Александър Марков
12:03, 12.02.2017
Чете се за: 01:12 мин.
У нас
проф. Николай Рангелов, катедра "Метални конструкции" - УАСГ
Всяка година една незащитена стоманена повърхност губи от порядъка между 0,02 до 0,08 мм. от своята дебелина. Ако вземем горната граница на цитираните цифри и ако ги умножим по 30 години, можем да получим, че всяка повърхност е загубила от порядъка на 2-3 мм. като ръжда, тоест като шупли и т.н., като сумираме на 2-те повърхности на всяка стена на всяка една от гредите там, ние можем да кажем, че вероятно те са загубили от порядъка 3-4-5 мм.

Това е половината от дебелината на всяка една греда.

проф. Николай Рангелов, катедра "Метални конструкции" - УАСГ
Това е и причината всъщност при стоманените конструкции да се прилагат различни системи за антикорозионна защита, те да се инспектират, де се коригират, репарират, възстановяват, това е свързано именно с тяхната надеждна експлоатация.

След разпоредената спешна проверка влизаме в един от 34-те тунела в страната - тунела "Дупница", дълъг почти 280 метра, с екип на АПИ, МВР и пътноподдържащи фирми.

Юлия Божилова, директор на Областно пътно управление - Кюстендил
Колегите проверяват за течове по кожуха на тръбата, за висящи метални съоръжения, проверяват осветлението. Проверяват, също така, и редовността, тъй като имаме проблеми редовно със знаците, които се поставят в самия тунел.

Проверката показва, че в тунела Дупница има изгорели осветителни тела и неработещи светофари. Препоръките веднага се записват в техническия паспорт на тунела. Фирмата ще трябва да отстрани повредите.

Юлия Божилова, директор на Областно пътно управление - Кюстендил
Колегите от Районните пътни служби седмично правят сериозна инспекция на съоръжението. - Веднъж седмично? - Да. Минимум. Това е задължително. Иначе всекидневно по път се правят, но малко по-обстойно колегите веднъж седмично правят инспекции на тунелите и на съоръженията.

Загадка остава защо, след като има ежедневни и ежеседмични проверки, изгорелите осветителни тела не са сменени. Екип от двама следователи работи по досъдебното производство за смъртта на жената в тунела "Ечемишка".

Наталия Николова, Окръжен прокурор на София
Всички длъжностни лица, които имат каквото и да било отношение по поддръжката на тунела, по безопасността за преминаване през тунела, всички длъжностни лица ще бъдат разпитани.

Без значение бивши или настоящи, уточняват от прокуратурата.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Дянков: Всички засегнати от аварията в топлорайон Изток ще бъдат обезщетени
Дянков: Всички засегнати от аварията в топлорайон "Изток" ще бъдат обезщетени
Контрапротест срещу Луковмарш
Контрапротест срещу "Луковмарш"