НОВИНИ

Как да търсим правата си при отмяна на пътуване или екскурзия?

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
09:13, 19.03.2020
Чете се за: 02:30 мин.
У нас
търсим правата отмяна пътуване екскурзия

Европейският съюз разполага с подробно разписано законодателство за защита на правата на потребителите, което важи за територията на целия съюз, както и за отделни държави и случаи извън него. Обявяването на пандемия заради вируса Covid-19 промени част от ситуацията.

Масово полети и екскурзии се отменят не по вина на превозвачи и транспортни фирми, а заради наложени забрани по отделни държави. Дори и полетите, които се изпълняват в момента имат безплатна опция за промяна на дата, услуга, която до този момент се заплащаше.

Има няколко хипотези, които могат да бъдат разгледани.

  • Говорим за провалено организирано пътуване;
  • Говорим за провалено самостоятелно пътуване;

Когато сме се записали на организирана екскурзия и тя бъде отменена от туроператора, той е длъжен да ни върне парите или да ни предложи алтернативен продукт. Туристическата фирма не ни дължи в случая обезщетение заради проваленото пътуване ако причина за това е разпространението на коронавируса. В случай, че не ни върнат парите, българската институция към която можем да се оплачем е Комисията за защита на потребителите.

Оттам обаче съветват две основни неща:

  • Първо, да не отменяме сами пътувания, които са за период в бъдещето или по-дълъг от действащата в страната извънредна ситуация. Тоест ако пътуванията се провеждат до месец, можем да предприемем стъпки за отмяната им, но ако са след два месеца, трябва да изчакаме.

  • Второ, да не отхвърляме с лека ръка предлаганите от турооператорите алтернативи. Повечето фирми, вместо да ни върнат пари, предлагат екскурзията да се състои в бъдещ период, когато пандемията е преминала. Дори и този бъдещ период да се окаже невъзможен за пътуване, потребителите ще имат още по-голямо основание да си поискат парите.

Съществува и хипотеза, туроператорът да фалира. Тогава пътуванията му по презумпция се защитават от застрахователна компания. Редът, който се спазва е постановен от Министерството на туризма.

Не по този начин стои въпроса с отменените самостоятелно организирани пътувания. При тях човек сам си купува самолетен билет, както и си резервира хотел или апартамент под наем. В този случай, институцията, към която се подават жалби е Европейския потребителски център, който има клон и в България.

Логиката на обезщетяване е същата. Авиокомпанията е длъжна да ни върне парите без допълнително обезщетение, защото в повечето случаи отмяната на полета не би следвало да се счита, че е по нейна вина. За обратното, тоест доказване на вина, може да бъде направен опит чрез съда, но това би отнело години и би било без смисъл, съветват експерти.

Авикомпанията е длъжна подобно на туристическите фирми или да върне цената на билета, когато е отменила в последния момент полета или да предложи по-рано алтернатива. По-голяма част от авиокомпаниите предлагат смяна на датите за пътуване без допълнителни такси. Също така и отмяна на полета без връщане на пари, но с обещание, че имаме ваучер, който да използваме в бъдещ период.

Законите на Европейския съюз и защитата на потребителите важат в три основни ситуации:

  • Когато става въпрос за европейски авиокомпании;
  • Когато полетите се изпълняват на територията на Европейския съюз дори и от авикомпании, които не са от държави членки;
  • Когато полетите са с излитане от страна членка на Европейския съюз или компанията каца на територията на Европейския съюз;

Извън тези хипотези обаче не означава, че няма защита на потребителските права. Съществува международно законодателство, според което пътниците също могат да потърсят дължимите им пари или пътувания.

Обикновено при самостоятелно организирано пътуване имаме запазен от нас хотел или апартамент. В този случай важат правилата на резервацията. А именно – до коя дата тя може да бъде отменена безплатно и кога не може да бъде отменена без да дължим на собственика обезщетение. За съжаление, спорът в този случаи е между лицата направили резервацията и в повечето случай при неразбирателство се стига до съдебна инстанция.

Правата на потребителите са защитени не само при въздушния транспорт, но също така при железопътния и автобусния. Сроковете за подаване на жалби са едномесечни от дата на пътуването или на провала на пътуването.

Към Европейската комисия също така съществуват и други възможности за търсене на права. А именно – платформа за онлайн решаване на спорове, както и има възможности за извънсъдебно решаване на спорове. Най-бавна остава обаче съдебната процедура и по възможност трябва да я избягваме освен ако нямаме друг избор, съветват експерти.

Не трябва да се забравя също така, че дори и по време на криза важат правилата за обезщетяване при извършени полети, които са закъснели по вина на превозвача повече от два часа, както и ни се дължи обезщетение при загубен и повреден багаж.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Без повече жестокости в психиатриите: Промените в Закона за здравето гарант за ограничаване на насилието
Без повече жестокости в психиатриите: Промените в Закона за здравето гарант за ограничаване на насилието
20:28, 26.04.2024
Чете се за: 01:30 мин.
Столичната комисия за финансиране на инвитро процедури не работи
Столичната комисия за финансиране на инвитро процедури не работи
20:24, 26.04.2024
Чете се за: 03:02 мин.
Европейската банкова система е устойчива и може да реагира на кризи - пред БНТ говори Доминик Лабуре
Европейската банкова система е устойчива и може да реагира на кризи - пред БНТ говори Доминик Лабуре
19:45, 26.04.2024
Чете се за: 03:00 мин.
Кои са новите областни управители, които служебното правителство назначи?
Кои са новите областни управители, които служебното правителство назначи?
19:00, 26.04.2024
Чете се за: 02:52 мин.
Къде се забраняват престоят и паркирането по бул. "Патриарх Евтимий" в столицата?
Къде се забраняват престоят и паркирането по бул. "Патриарх Евтимий" в столицата?
18:47, 26.04.2024
Чете се за: 01:05 мин.
Радан Кънев: В Брюксел не се чува нищо от скандалите у нас
Радан Кънев: В Брюксел не се чува нищо от скандалите у нас
18:46, 26.04.2024
Чете се за: 01:37 мин.
Комисии започват проверки на пораженията от падналите градушки в Южна България
Комисии започват проверки на пораженията от падналите градушки в Южна България
18:18, 26.04.2024
Чете се за: 04:25 мин.
Политически престрелки: Отношенията между партиите в парламента на прага на изборите
Политически престрелки: Отношенията между партиите в парламента на прага на изборите
18:00, 26.04.2024
Чете се за: 07:52 мин.
И тази година броим врабчетата в страната
И тази година броим врабчетата в страната
17:47, 26.04.2024
Чете се за: 01:07 мин.
Цъфнаха блатните кокичета в резерват "Балтата"
Цъфнаха блатните кокичета в резерват "Балтата"
17:25, 26.04.2024
Чете се за: 03:07 мин.
Туристическият бранш по Северното Черноморие е готов да посрещне летния сезон
Туристическият бранш по Северното Черноморие е готов да посрещне летния сезон
16:21, 26.04.2024
Чете се за: 02:25 мин.
Ясни са датите за матурите по желание на дванайсетокласниците
Ясни са датите за матурите по желание на дванайсетокласниците
15:18, 26.04.2024
Чете се за: 00:45 мин.
Топ 24
Най-четени
Общинска фирма в Стара Загора започва производство на предпазни маски
Общинска фирма в Стара Загора започва производство на предпазни маски
Заради коронавируса: Омбудсманът пуска и мобилните телефони на служителите за връзка с институцията
Заради коронавируса: Омбудсманът пуска и мобилните телефони на служителите за връзка с институцията