НОВИНИ

Канали за трафик: Как "Строителите на Големия Истанбул" прекарват мигранти към Европа?

Иво Никодимов
от Иво Никодимов
20:13, 19.02.2023
Чете се за: 06:27 мин.
У нас
Слушай новината

За нелегалния трафик на хора през България няма почивен ден. 43-ма мигранти бяха задържани на магистрала "Тракия" край Ихтиман. Други 24 пък са задържани край Видин на път към границата със Сърбия. Петима са общо арестуваните трафиканти на двете групи. И - както вече разбрахте - в Гърция беше задържан шестия обвиняем за смъртта на 18-те мигранти в камиона ковчег край Локорско.

Ексклузивно: Екип на БНТ разговаря със задържания във връзка с камиона ковчег Валентин Христов

Макар оцелелите мъже, лекувани в столични болници да твърдят, че са от Афганистан, те нямат документи. Това са техните твърдения и както самоличността им, така и националността им окончателно ще бъдат потвърдени след обмен на информация между България и Турция. От събраните до момента данни и доказателства може да се твърди с висока степен на вероятност, че те са от Афганистан. Според наши източници, най-вероятно те са пребивавали в Турция, и то в района на Истанбул, около 3 години.

Как обаче са имали по 6000 - 7000 евро на човек, за да платят за нелегалния трафик? Анализите на службите сочат, че потокът от афганистанци към Европа сега е от мигрантската вълна към Турция отпреди две-три години. На жаргон ги наричат "Строителите на Големия Истанбул". Т.е. това са хора, които през последните две-три години са работили на строителните обекти в мегаполиса край Босфора като много ценна, заради ниското им заплащане, работна ръка.

Спестили са пари, с които да стигнат до Германия, Франция и Великобритания - все държави, в които има строителен бум и да се реализират там, но вече усвоили добре занаята. С висока степен на вероятност може да се допусне, а има и такива данни, че доскорошните им работодатели в Истанбул съдействат за трафика им към страни от Западна Европа.

Групите, които контролират трафика на мигранти към Западна Европа вече са интегрирани. В Турция са основните организатори, които са изградили верига от подорганизатори в страните по маршрута. Второто им ниво е в България и Гърция, следват продълженията в Сърбия, Унгария, Австрия и Германия. Като структура, работят на принципа на туристическите агенции.

"Всъщност Истанбул е офис до офис. Това е всъщност гара разпределителна за тези хора и вече оттам има различни принципи", обясни арабистът Владимир Чуков.

Започва се от избор на маршрут - през Гърция или през България. В южната ни съседка трафикантите са в силна конкуренция. Често се случва един играч да отвлече и държи като заложници групата на конкурент, докато не получи откуп - половината от уговорената за трафика сума. През България този риск не съществува, но преминаването на границата е по-трудно.

"Задължителен компонент винаги е свръхмодерен телефон. Ако ви прави впечатление, всичките са с такива. Задължително трябва да има GPS, за да могат да ги проследяват, обясни Владимир Чуков.

Задължително е в телефона да има приложение, което позволява да се следи в реално време местоположението на всеки от групата. По този начин се контролират и водачите, които поемат групата на граничната бразда и я водят до мястото, където е уговорен транспорт. Мигрантите от Афганистан престояват в Истанбул няколко години, за да спечелят пари, с които да продължат към Европа. Има данни, че нелегалните мигранти от камиона-ковчег са работили край Босфора около 3 години.

"Тези хора директно са взети, те са били колеги на някоя строителна площадка. Това са 6 - 7 - 8, до 10 000 евро. Те няма от къде да ги вземат, освен от строителната площадка", коментира Владимир Чуков.

Така след като усвоят строителния занаят, работници биват трансферирани към строителни обекти в Западна Европа. Има данни, че в схемата участват и работодателите им от Турция, които получават трансферна такса.

"Но в същото време с тези мигрантски напъни се досещате, че този "бос" започва да работи на няколко търговски сфери. Естествено, че този бос, ако той самият не се занимава с това, си има някакви хора, които познава", коментира още Чуков.

Веригата на организаторите стига до Стокхолм, където пък е базиран и най-големият мигрантски сайт, който информира за маршрутите и проблемите при преминаването на европейските граници. В него вече има материал за 18-те нелегални мигранти, открити мъртви край Лукорско.

Организаторите на трафика пък координират основните звена във веригата през приложението Телеграм и така гарантират и плащанията по маршрута.

"Това си е една общност, за съжаление твърде зловеща, но има много активно присъствие в интернет пространството", обясни още Чуков.

Анализите на експерти по сигурността сочат, че в момента в Турция има около 800 хиляди афганистанци. Поне 400 000 имат за цел да стигнат в Западна Европа до есента.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Сирия обвини Израел за въздушния удар в Дамаск
Сирия обвини Израел за въздушния удар в Дамаск
ЦСКА с чиста победа срещу Монтана във волейболното първенство
ЦСКА с чиста победа срещу Монтана във волейболното първенство