НОВИНИ

Лято, море, но и страхове. Имаме резервация, но се отказваме. Какво следва?

Снимка: БГНЕС
bnt avatar logo
от БНТ
20:40, 25.05.2020
Чете се за: 01:39 мин.
У нас

Това лято туристите трябва да пътуват със здравна застраховка или европейска здравна карта.

Това се налага, за да са сигурни, че ако се наложи ще получат необходимата медицинска помощ.

Според експерти туристите трябва да обмислят много добре дали да отменят вече платената си резервация.

Експертите съветват да не се избързва с отказите, когато има достатъчно време до резервация или полет, да изчакат, за да видят как ще се развие конкретната ситуация.

В същото време при хотелиери и туроператори по Северното Черноморие масово се отлагат и отменят резервации за това лято.

Какво следва за нас, ако сами се откажем от почивката?

Кога, дали и как ще ни бъдат върнати парите, ако екскурзията ни е организирана самостоятелно или от туроператорска фирма?

Ивелина Попова, управител на хотел: "За жалост тази година нещата са коренно различни. От няколко месеца вече, откакто трае кризата, получаваме само анулации. Почти няма резервации, казвам почти, защото има ентусиасти, които предпочитат индивидуално да направят своите резервации, но организираните клиенти като брой намаляват с всеки изминал ден. Бих казала, че от първоначално направените резервации досега около 2/3 са вече анулирани".

Така при отказ туристите попадат в две хипотези, в зависимост дали почивката им е организирана от агенция или туроператор, или човек е направил резервацията си самостоятелно.

Игнат Арсенов, Комисия за защита на потребителите: "Когато направим пакетна почивка, тогава задължително тя се прави от туроператор, който съответно ни дава обща цена за цялата почивка и съответно носи отговорност за изпълнение на целия договор".

Тогава той може да ни предложи три опции за компенсиране когато отмяната е от негова страна. Да ни предостави ваучер за бъдещо пътуване, друга дестинация, или да ни върне парите в брой, но със забавяне. Не така стои въпросът ако сами се откажем от почивката заради собствени съображения.

Игнат Арсенов, Комисия за защита на потребителите: "Ако всъщност договорът се изпълнява, има съответния полет, пътуване, хотелът работи, приема туристи, но ние не желаем да пътуваме, само защото ни е страх или просто така сме решили, тук туристът трябва да договори с турооператора всъщност какво се случва след това, тъй като отменяйки почивката на практика той ще загуби част от парите".

Затова в сегашната ситуация туроператорите съветват туристите да се възползват, когато им се предлагат алтернативи.

Герчо Герчев, туроператор: "Има премествания от периоди – края на май , юни, за по-късни периоди през сезона. Има желание за преместване на групи с резервации за догодина. Имаме нови запитвания, което е така оптимистично. Знаем, че те са рискови, знаем, че те може би няма да станат, но интерес има".

А иначе при категоричен отказ от резервираната почивка връщането на парите ще се забави до 12 месеца. Тоест туристите могат да очакват най-рано от есента да започне връщането на парите им, така че трябва да преценят своите опции как ще процедират.

Автор: Даниела Цекова

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Депресии и тревожност у българина от COVID-19. Как да се справим?
Депресии и тревожност у българина от COVID-19. Как да се справим?
Тежки месеци за БДЖ от COVID-19 – 60% спад на пътуванията
Тежки месеци за БДЖ от COVID-19 – 60% спад на пътуванията