COVID-19 COVID-19 Следи тук
назад

"След новините": Морето след Covid-19

от БНТ
20:55, 23.05.2020
8200
Чете се за: 04:58 мин.
СЛЕД НОВИНИТЕ

По това време обикновено първите туристи по нашето Черноморие вече си тръгват с добър тен. Но днес курортите са призрачно празни и повечето хотели все още са затворени. Ще има ли туристически сезон, за какво се готвят хотелиерите?

Летният морски туризъм тази година прилича на сложно уравнение с много неизвестни. Мерки за справяне с кризата в бранша има, но всичко зависи от развитието на пандемията, която може да наложи непредвиден обрат. А това поражда несигурност сред хотелиерите, които не знаят какво да очакат и дали реално ще има сезон.

Ивелина Попова – управител на хотел - От няколко месеца вече, откакто трае кризата, получаваме само анулации. Почти няма резервации, казвам почти, защото има ентусиасти, които предпочитат индивидуално да направят своите резервации, но организираните клиенти като брой намаляват с всеки изминал ден. Бих казала, че от първоначално направените резервации досега около 2/3 са вече анулирани. Голяма част от гостите, които анулират, просто категорично не желаят да премислят за бъдещи престои, а другата част, която остана все още като валидна, обмисля или презаписване за сезон 2021-ва или презаписва за месец септември.

Стоян Маринов – Варненска туристическа камара - Ако пресметнем, че ние загубихме март, април май, очертава се да загубим и юни, и ако стъпим на данните от миналата година означава, че 40% от чуждестранния туристопоток за този сезон сме го пропуснали. В абсолютни числа това са милион и 200 000 туристи.

Повечето хотели все още не работят. Някои ще отворят врати в началото на юни, други – по-късно. Много хотелиери казват, че ще изчакат да се отворят границите за туризъм и да се възстановят чартърните полети. Навсякъде обаче се подготвят да посрещат туристи по нови правила, наложени от Ковид пандемията. При строги мерки за сигурност на 29-ти май ще посрещне първите си гости един от големите северночерноморски курорти. Това лято туристите ще бъдат по-малко. Правилата за хигиена и дезинфекция са ясни, а контролът - засилен. Още при пристигането ще се мери температурата на туристите. Всеки ден ще се следи и здравният статус на работещите в комплекса. Навсякъде има поставени дезинфектати и табели с информация за противоепидемичните мерки.

Христо Пенев – зам.-директор на курортен комплекс "Албена" АД - Хотелските стаи, освен че ще бъдат дезинфекцирани от нашите служители и камерирките, които ще работят с дезинфектанти щателно, отделно преди настаняване на нови гости, ще бъдат дезинфекцирани с машини, които са на принципа на студения аерозол преди настаняване на гостите, което дава допълнителна двойна дезинфекция на цялата хотелска стая. Навсякъде в общите части на хотела и ресторантите, ще бъдат дезинфекцирани ресторантите преди всяко хранене. Отделно хотелските лобита, хотелските фоайета ще бъдат дезинфекцирани през нощта, за да имат специална дезинфекция за следващия ден, когато гостите се разхождат в тях.

Мерки, които гарантират здравето на летовниците, са предприети и за плажа. Чадърите са разположени на 7 метра един от друг. А на всички подходи са поставени диспенсъри за дезинфекция на ръцете.

Христо Пенев - И не на последно място шезлонгите и чадърите се дезинфекцират по няколко пъти на ден от персонала, който работи на плажната ивица.

Според хотелиери, мерките за безопасност на туристите в местата за настаняваване е трябвало да бъдат обявени по-рано, защото е трудно да бъдат изпълнени бързо и адаптирани към условията във всеки хотел.

Ивелина Попова – Това забавяне, както в мерките, така и в конкретните очаквания има много конкретни въпроси във всеки един от обектите, който има своята специфика…. 7.09 и ние очакваме определени отговори възможно ли е това и как е възможно, от страна, примерно, на РЗИ, от страна на нашето министерство. Хубаво е тези неща да се случват рано, бързо навременно, за да имаш време да реагираш и да прецениш, можеш ли да отговориш на тези очаквания и в какъв порядък, струва ли си да завъртиш тази голяма машина, защото този механизъм той иска средства, време и подготовка. Ние сме с доста скъсено време за подготовка.

Като цяло обаче липсва оценка на сигурността в морските курорти и отделните хотели, твърдят специалистите.

Стоян Маринов – По отношение на мерките изоставаме в сравнение с една Турция, защото тя тези мерки, които е разработила, стартира процес на сертифициране на обектите, което означава, минава някаква комисия, проверява хотела, доколко ги е изпълнил, как ги е изпълнил, прави предписания, издава сертификат, който се явава една гаранция, а и чисто маркетингово въздейства успокояващо и положително на туристите. Това трябваше да се направи и в България. Който хотел е решил да отваря, той взема мерки, прави съответните мероприятия, но да има 1комисия или проверяващ орган, да кажем РЗИ, която да мине, да види, да каже, да, вие се справяте, ето ви един сертификат, че сте изпълнили съответните предписания. И този хотел може този сертификат да го използва спрямо своите контрагенти, туроператори в чужбина, да каже, ние сме преминали сертификационен процес за сигурност и безопасност на туристите, заповядайте.

Допълнителните мерки заради коронавируса ще наложат повече персонал за по-кратко време и при същите цени.Едно от изискванията - да не се включват климатичните инсталации в хотелите, когато температурата надхвърли 30 градуса, едва ли ще се хареса на туристите.

Ивелина Попова – Климатичните системи са прочиствани, ние зимата точно това правим....Разбирам тази мярка, но смятам, че ще ни създаде известен проблем в диалога с гостите, особено старите клиенти, които са свикнали с този комфорт.

Заетостта на хотелите във Варна засега е около 25 на сто. Много от сградите нямат тераси и външни пространства, където да се хранят гостите. За обслужване по стаите ще трябват повече сервитьори, което също затруднява хотелиерите и икономически не е изгодно.

Павлин Косев – председател на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите във Варна. И се наложи в някои от хотелите паркингите да ги обособим като лятна градина, само и само да можем да си вършим работата.

От бранша одобряват решението да не се затваря хотел, ако бъде установен заразен с коронавирус турист, а той да бъде изолиран в самостоятелна стая до пристигането на медицинския екип. А обвързването на концесионните такси и наемите с цената на чадърите и шезлонгите пък може да спечели повече българи за почивка по българското Черноморие. Това лято държавата задължава концесионерите да намалят цените на плажните принадлежности поне наполовина.

Николина Ангелкова – министър на туризма - Имаме уверения, че на някои плажове те включително ще бъдат и на нулеви цени, на други на още по-символични. Например, ако намалят на 50% - 50% ще им бъде намалена. Ако намалят на 70% - 70%.

Много хотелиери разчитат най-вече на българските туристи.

Атанас Карагеоргиев – собственик на хотел - Преди всичко българи и единствено те, всички останали, разбира се, са добре дошли, но чартърните полети, макар и на намалени цени, още не са договорени за август месец, пък да не говорим за юни и юли.

Хотелиерите настояват за равнопоставеност и единна политика за ваучерите, предвиждани за почивка на хората, които са били на първа линия в борбата срещу коронавируса.

Атанас Карагеоргиев- Това двуяко тълкуване на тези ваучери, първо в държавните почивни станции, това е залитане към бюрокрация, към чиновничество

Сега ваканционният морски туризъм зависи доста от отварянето на границите за туристите и от възстановяването на полетите.

Стоян Маринов – Големите немски туроператори, които работят с България , докладват, че от 1 юли, август записванията си стоят . Просто чакат да паднат граничните забрани, тези карантини, за които става въпрос, да литнат самолетите и тогава ще дойдат тези туристи.

Има хотели, които няма да отворят това лято, за да не работят на загуба. От бранша са категорични, че изпълнението на мерките срещу коронавируса изисква повече разходи и повече хора. Въпреки това повишаване на цените за нощувка няма да има.

Атанас Карагеоргиев – Те се диктуват от търсенето и предлагането. Аз не страдам от идеята, че толкова много ще бъде търсенето, че няма да можем да осигурим предлагането..... остава другото, цените да бъдат гъвкави, да бъдат съобразени с възможностите на българите преди всичко.

Ивелина Попова - Горещо се надявам, ние да успеем да предложим услуга, която нашият български клиент очаква. Неведнъж съм казвала, че това е най-добрият клиент, нашият. Има известен интерес. Казвам го предпазливо, защото българският клиент очаква драстично намаление на цените, нещо, което аз се съмнявам да сме в състояние да предложим, предвид допълнителните разходи, които ни очакват. И в този смисъл ще работим на цените от миналата година.

Около 300 000 души са заети пряко в туризма при нормална ситуация. Колко от тях ще останат без работа това лято, никой не може да каже. Щетите ще бъдат много по-големи, защото туристическият бранш формира близо 12% от брутния вътрешен продукт. Как ще се преодолее кризата от коронавируса? Ще се върнат ли българите на родното море? Ще полетят ли самолетите към България, която все пак се оценява като относително сигурна дестинация? Уравнението засега е с много неизвестни, а решенията – от нулева година до работа с много загуби и със сигурност – един труден летен сезон.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Тръмп ще гледа на живо мисията на SpaceX
Тръмп ще гледа на живо мисията на SpaceX
Фотографът Огнян Стефанов изгради уникален макет на мечтаното село
Фотографът Огнян Стефанов изгради уникален макет на мечтаното село