НОВИНИ

Образование под карантина - достъпно за едни, невъзможно за други

Милена Кирова
от Милена Кирова
20:51, 10.05.2020
7268
Чете се за: 03:36 мин.
След новините

Образование под карантина, уроци онлайн - достъпни за едни, невъзможни за други.

От днес за утре - така образователната система трябваше да премине изцяло в електронна среда заради епидемията от коронавирус. И така вече 2 месеца. Изводите: за голяма част от децата - близо 70 % се е повишила мотивацията за учене с разнообразните образователни източници.

Две деца с един компютър, липса на достъп до интернет - са част от проблемите. Някои намериха решение, други - не. Матурите ще са малко по-късно и с по-малко материал, за да не провали епидемията цял един випуск.

И докато едни учеха онлайн, други получаваха материалите на хартия - направо у дома. Причината: нямат компютри.

Телефонните уроци също набраха скорост. Всяко устройство беше учебник, работния ден на учителите се увеличи, родителите се включиха още по-активно. Резултатите ще станат ясни съвсем скоро - след изпитите.

Мая Зафирова, директор на 140 СУ Иван Богоров, София: Откакто излезе заповедта на министъра на здравеопазването, коридорите са ни тихи, празни, самотни пусти. Много рязко започнахме да се справяме. Много бързо прехвърлихме всичко от хартиената среда - буквално в електронни формуляри, Google Classroom, в Zoom Meetings и къде ли не.

Красимир Вълчев - министър на образованието и науката: Над 73 % от децата са участвали почти през цялото време в синхронно електронно обучение. Самото присъствие било в реална или виртуална класна стая не означава, че те са учили ефективно. За голяма част от децата - близо 70 % се е повишила мотивацията за учене с разнообразните образователни ресурси, които са използвани.

Ивана Русева - учител по БЕЛ в 140 СУ "Иван Богоров", София: За мен като учител подготовката за матура беше трудна особено последните два месеца, защото с навлизане на електронното обучение нито ние като учители, нито учениците бяха подготвени да се справят с такова предизвикателство. Обаче се справихме.

Кристина Кебонина - ученичка в 12 клас в 140 СУ Иван Богоров, София: Не е същото като в училище, защото друго си е в училище да ти го обясни преподавателя. За матурите се чувствам готова, да. Също и учителите много ни помагат. Не ни оставят.

Денис Ангелов - ученик в 12 клас в 140 СУ Иван Богоров, София: Даже ме успокоява нещо, че са съкратили неща за матурата и така имаме по-голям шанс да си изкараме всичките с по-висока оценка.

Красимир Вълчев - министър на образованието и науката: От друга страна пък изпитите са малко по-късно, учениците имат малко повече време, включително и за индивидуални консултации с учителите.

Мая Зафирова, директор на 140 СУ Иван Богоров, София: Матури от дистанция - да възможно е. Имаме достатъчно оборудвани с видеонаблюдение класни стаи, достатъчно място за дистанция.

Денис Ангелов - ученик в 12 клас в 140 СУ Иван Богоров, София: Има естествено обърквации, защото нали на някои им спира интернета, става някаква грешка със свързването и да... но навлязохме бързо.

Ивана Русева - учител по БЕЛ в 140 СУ "Иван Богоров", София: Има проблеми от страна на учениците, защото примерно при две или повече деца в семейството - ако има един компютър или един лаптоп - те трябва да се редуват и тогава едното дете трябва да е на телефон.

Силвия Кузманова - майка на второкласник в 140 СУ Иван Богоров, София: Като родител на по-малко дете - има необходимост постоянно от надзор, помощ. По-голямата част от деня отдаваме на обучението, тъй като материалът си е същият, който се изучава и по време на училище. Гледаме да съчетаваме и обучението, и работа.

Красимир Вълчев - министър на образованието и науката: За кратко бяха създадени много нови групи с родителите. Взаимодействието през тези два месеца беше далеч по-ефективно.

Мартин Кузманов - ученик във втори клас в 140 СУ Иван Богоров, София: За мен дистанционното обучение е интересно.

Божура Асенова - майка на 7 деца: Като съм многодетна майка със 7 деца и нямам средства да си взема компютър или лаптоп, за да учат децата по скайп. 4 деца в момента са ми ученички.

Ася - ученичка: Аз уча по телефона. Моя учител ми се обажда и се уча.

Илиян Марков - учител в 140 СУ Иван Богоров, София: Идваме на място, даваме им материали, след това идваме взимаме ги и по този начин ги оценяваме.

Три пъти в седмицата се случва това.

Божура Асенова - майка на 7 деца: В момента аз им помагам да учат с уроците. И аз не съм учила много, но съм завършила осми клас и поне знам да пиша, знам да чета.

Илиян Марков - учител в 140 СУ Иван Богоров, София: Нямаме визуален контакт, ефектът не е такъв, какъвто очакваме, но поддържаме нивото.

Красимир Вълчев - министър на образованието и науката: Имаме деца, които ежегодно повтарят след четвърти клас. Една част от тях ще повторят учебната година - тези, които имат слаб успех. Други няма да я повторят. Ще компенсират с допълнителното обучение по преодоляване на образователни трудности. Надяваме се ситуацията да позволи то да бъде частично присъствено или поне във взаимодействие индивидуално с учителя. Тази година ще включим всички деца, освен тези със слаба оценка.

Златина Рулева - ученичка в 10 клас в СУ "Луи Брайл": Машина си имам вкъщи и ако се налага да я използвам, я използва, разбира се.

Елиза Папазян- учител по математика в СУ "Луи Брайл": Предизвикателството беше много голямо, трябваше да намеря във всяка група по какъв начин да се работи, за да е ефективно.

Златина Рулева - ученичка в 10 клас в в СУ "Луи Брайл": Учителите ни пращат имейл с материал и съответно ние им връщаме отговори пак чрез имейли. Смятам, че това обучение не е пълно, не е... едно е да сме си тук, да слушаме обясненията, друго е в електронна среда.

Елиза Папазян - учител по математика в СУ "Луи Брайл": Всичките платформи, които ги има - те са много удачни за едно масово училище. учителят застава, прави си чертежа, пише си формулката, всички го виждат, докато при нас нещата не са такива. Аз ако не пипна ръчичката на едно дете. Ако не му покажа чертежа и после то да го разгледа, е то няма да придобие реалната представа.

Златина Рулева - ученичка в 10 клас в СУ "Луи Брайл": За мен това онлайн обучение беше предизвикателство.

Красимир Вълчев - министър на образованието и науката: Следващите години това, което трябва да направим, е засилено обучение на учителите и не само за преподаване чрез електронни технологии, но за изработването на електронни ресурси. До 2027-2028 година целта, която си поставяме е над 90 % от образователното съдържание да бъде визуализирано. Образователните системи ще продължат и във следващите десетилетия да функционират по традиционния начин в класна стая, но вече много повече с използването на електронни ресурси.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Близо 50 кг нелегален тютюн иззеха от дома на 27-годишен мъж от Шекер махала
Близо 50 кг нелегален тютюн иззеха от дома на 27-годишен мъж от Шекер махала
Витамин D и значението му за здравето
Витамин D и значението му за здравето