COVID-19 COVID-19 Следи тук
назад

Защо се презапасяваме с тоалетна хартия?

Паниката превърна огромните пакети в най-добрата защита срещу коронавируса, дезинфектантите - "твърде малки, за да ни спасят”

от Татяна Тасева
13:50, 14.03.2020
18881
Чете се за: 01:51 мин.
Истории
Защо се презапасяваме с тоалетна хартия?
Снимка: Pixabay

От няколко дни по улиците се виждат щастливи хора, натоварени с огромни пакети тоалетна хартия. Съвременни робокопи, защитени от внушителна хартиена броня. И така не е само в България.

В целия свят хора от различни раси и социални групи се борят в магазините за рула тоалетна хартия, която после се разпада за минути на дъното на тоалетната чиния.

В Австралия се биха за нея и отпечатаха дори няколко страници от вестник на тоалетна хартия заради недостига й, а в Канада натъжиха гражданите си с ограничение да купуват до една ролка дневно.

Защо изведнъж решението за всички проблеми и най-вече за коронавируса се оказа тоалетната хартия?

Защо заразата от коронавирус донесе и тази зараза - страхът да не се окажем в тоалетната без руло.

На пръв поглед странното поведение на хората има логични обяснения. Професорът по психология на пандемиите Стивън Тейлър от Колумбийския университет не е изненадан, защото при всяко голямо изпитание за здравето, хората са склонни да се запасяват.

Освен това паниката, както и коронавируса са заразни. Когато хората започват да се страхуват, техният страх се пренася бързо и върху останалите. Всичко това има ефекта на снежната топка – един започва, а другите го имитират.

„Хората смятат, че големите проблеми изискват големи и сложни решения и изведнъж правителството излиза и ви казва: „Мийте си ръцете редовно, може и да не носите маски”. В съзнанието на хората – проблемът е голям, а им се предлага незначително решение”, обяснява детайлите на паниката проф. Тейлър.

Хората започват да търсят своето решение и го виждат на близкия рафт – в огромни пакети, които изглежда, че никога няма да свършат.

Малките шишенца дезинфектант и простият сапун в човешкото съзнание са несериозно спасение за големия им страх. Те са малки и винаги се озовават на дъното на количката за пазаруване, докато пакетите тоалетна хартия заемат почти цялото пространство. Освен това шишета не са толкова забележими в кошницата на другия, а огромният пакет веднага прави впечатление.

Предизвиква завист. Задейства скрития механизъм на поведението в криза – имитацията. Тези реакции на масата са описани отдавана от философите.

Хосе Ортега – и – Гасет пише, че масата не действа с разум и тя не признава авторитети. Особено в Европа, задоволените са убедени, че могат да правят каквото си искат без да се интересуват от последствията за другите, предупреждава още през XIX век философът.

Истерията с тоалетната хартия е точно това. Проф.Стивън Тейлър е изследвал реакциите при пандемии и обяснява, че при всяка задължително има един обект, който колективната паника превръща в изключителен. Сега – това е тоалетната хартия. При епидемията с испански грип са били бутилкитe със затоплящ гел и то само определена марка.

Междувременно Гугъл отчете драстично повишение на търсенията на думата „биде”, а австралийски производител на бидета разказа, че продажбите му са се увеличили с 500 процента от началото на епидемията. Явно, всички решения са скирити в тоалетната.

В началото на бедствие или заплаха хората започват да мислят само за себе си, за собственото си спасение и при коронавируса го откриват в тоалетната хартия или тоалетната чиния. Когато тази първа вълна на страх отмине, може да се прояви и алтруизъм и съпричастност. Но дотогава ще трябва да почакаме и да свикнем с празните рафтове в магазините.

И ще гадаем дали, когато дълго чаканата ваксина бъде открита, интересът към нея ще бъде така стихиен както към рулата тоалетна хартия....

Топ 24
Най-четени
Смъртните случаи от коронавирус във Великобритания се удвоиха
Смъртните случаи от коронавирус във Великобритания се удвоиха
С шест месеца се удължава срокът за издаване на лични документи
С шест месеца се удължава срокът за издаване на лични документи